Punkt Potwierdzający Profil Zaufany ePUAP w Urzędzie Miejskim w Zdzieszowicach
Uprzejmie informujemy, że Minister Cyfryzacji wyraził zgodę na pełnienie przez Urząd Miejski w Zdzieszowicach funkcji Punktu Potwierdzającego Profil Zaufany ePUAP.
Punkt ten znajduje się w pokoju A-101 i jest czynny w godzinach pracy Urzędu.
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany to bezpłatna odmiana podpisu elektronicznego. Dzięki profilowi możesz załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną. Działa on podobnie jak odręczny podpis - identyfikuje osobę, która ten profil wykorzystuje.
Posługując się nazwą użytkownika (login), hasłem oraz adresem poczty elektronicznej, możesz załatwiać wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem internetu.
Korzyści z profilu zaufanego
Głównym celem udostępnienia profilu zaufanego jest zapewnienie możliwości potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji, np.
• ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej),
• CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej),
• CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców),
• PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS).
Korzyści ze stosowania profilu zaufanego:
- oszczędność - uzyskanie i korzystanie z profilu zaufanego nie wiąże się z ponoszeniem kosztów,
- poprawa bezpieczeństwa w porównaniu do podpisu składanego w sposób odręczny,
- niezależność od dodatkowych urządzeń - nie wymaga stosowania czytników kart, ani instalacji oprogramowania,
- możliwość załatwienia większości spraw administracyjnych przez internet, np. założyć firmę przez internet, elektronicznie sprawdzić i opłacić składki ZUS czy wypełnić wniosek o pomoc społeczną dla siebie lub innej osoby i przesłać go do OPS.
Jak uzyskać profil zaufany?
1. Załóż konto na stronie www.pz.gov.pl, postępując według instrukcji na stronie.
2. Udaj się do punktu potwierdzającego z dowodem osobistym lub paszportem w celu potwierdzenia swojej tożsamości.
3. Uzyskaj profil zaufany.
Jak posługiwać się profilem zaufanym?
Profil zaufany w komunikacji elektronicznej ma takie samo zastosowanie, jak odręczny podpis w dokumentach składanych w sposób tradycyjny. Obydwie metody potwierdzają tożsamość osoby składającej dokument.
Korzystanie z profilu zaufanego to proces podobny do tego, który stosowany jest w bankowości elektronicznej przy potwierdzaniu realizacji przelewów za pomocą kodów jednorazowych.
Po uzyskaniu profilu zaufanego, zaloguj się na stronie www.epuap.gov.pl, wybierz usługę, którą chcesz zrealizować za pośrednictwem internetu i wypełnij wniosek. Podpisanie dokumentu profilem zaufanym realizowane jest poprzez wprowadzenie kodu weryfikacyjnego, który otrzymujesz w momencie składania podpisu, na wskazany przez siebie numer telefonu komórkowego. Potwierdzenie danych za pomocą kodu umożliwia wysłanie wniosku drogą elektroniczną do wybranego urzędu.
Profil zaufany jest ważny przez 3 lata, jednak jego przedłużenie nie wymaga dodatkowej wizyty w urzędzie. Obywatel może przedłużyć ważność swojego profilu bezpośrednio poprzez stronę www.pz.gov.pl
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.pz.gov.pl oraz www.epuap.gov.pl